Isnin, 24 Januari 2011

Situasi 1 (Isnin, 17/1/11)

Tragedi dalam Bas

Hari Isnin adalah hari yang penat kerana jadual kuliah padat daripada hari-hari yang lain. Tapi syukur Alhamdulillah, saya dapat juga menulis 'blog' ini walaupun agak lewat. Kejadian yang saya tulis ini berlaku ketika saya berada dalam bas sewaktu perjalanan pulang dari kuliah. Disebabkan terlalu mengantuk, saya tertidur dalam bas. Saya tidur dengan nyenyak sekali sehingga tidak sedar dompet saya terjatuh. Saya tersedar apabila bas tiba di kolej. Semasa hendak turun dari bas, saya ternampak beg duit saya berada di bawah kerusi penumpang di hadapan saya. Lalu, saya tunduk untuk mengmbilnya tanpa menyedari ada orang di belakang saya. Saya telah terlanggar orang itu sehingga menyebabkan air di tangannya tumpah dan terkena bajunya dan baju saya. Saya terus meminta maaf daripadanya, tetapi dia dengan nada yang agak marah berkata kepada saya "lain kali tengokla orang dulu...issshhh,...menyusahkanla..".Saya rasa macam hendak menangis saja masa itu tetapi terpaksa bersabar supaya air mata ini tidak mengalir di hadapan orang ramai. Saya meminta maaf sekali lagi namun dia terus pergi dengan muka yang marah. Saya tahu saya bersalah tapi saya sudah minta maaf dengan cara baik. Sepatutnya dia harus cakap elok-elok sebab perkara ini berlaku secara tidak sengaja. Bukan baju dia sahaja yang basah, baju saya pun turut basah sekali. Bermula daripada detik itu, saya telah berjanji dengan diri sendiri supaya lebih berhati-hati pada masa akan datang. Daripada situasi tersebut, saya dapat rumuskan bahawa penggunaan bahasa yang kasar akan membuatkan seseorang itu tidak hormat kepada kita. Sebagai bakal guru, kita seharusnya mempunyai nilai kesabaran yang tinggi dan bertolak ansur antara satu sama lain tidak kira bangsa dan agama. Bahasa yang dituturkan melambangkan keperibadian seseorang. Masyarakat yang harmoni adalah masyarakat yang berbudi bahasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.