Rabu, 9 Mac 2011

Situasi 21 (Selasa, 22/2/11)

Apa Itu Sakai????

                                  
Assalamualaikum dan salam sejahtera…

Pernahkah anda mendengar perkataan ‘sakai’?? Perkataan ini telah menjadi isu yang agak hangat sewaktu saya menyebutnya di hadapan rakan-rakan di dalam bilik kuliah semalam. Hal ini demikian kerana terdapat perbezaan dari segi maknanya. Di sini, saya berjaya mengungkap beberapa maksud perkataan ‘sakai’ daripada beberapa orang rakan dari negeri Kedah, Pahang dan Johor.

Bagi masyarakat utara sama ada di Perlis atau Kedah, perkataan ’sakai’ merupakan memukul seseorang atau binatang seperti ular dan sebagainya. Bagi masyarakat di negeri Pahang pula, ’sakai’ merujuk kepada sikap seseorang yang tidak disukai manakala bagi masyarakat di Johor, ’sakai’ bermaksud seseorang yang berpakaian selekeh. Menurut rakan dari Johor itu, perkataan ’sakai’ yang merujuk kepada selekeh ini wujud daripada nama suatu kaum daripada orang asli iaitu Sakai. Oleh itu, mereka menggambarkan orang yang selekeh itu seperti orang Sakai kerana kebanyakan orang asli berpakaian selekeh dan ada juga tidak berpakaian.

Penjelasan lanjut tentang perkataan ’sakai’ ini boleh dilihat pada contoh ayat di bawah ini:
Penutur Kedah: ”Tolong ambil buluh di tepi rumah! Aku nak sakai ular senduk itu.
Penutur Pahang: Kau ni sakai arr...meluat aku tengok..
Penutur Johor: Dia kelihatan sakai sekali ketika pergi sekolah.

Berdasarkan contoh ayat di atas, jelas terdapat perbezaan makna bagi perkataan sakai mengikut negeri Kedah, Pahang dan juga Johor.. Bahasa Melayu merupakan suatu bahasa yang unik dan amat menarik jika dikaji dengan lebih mendalam terutamanya mengenai dialek yang mempunyai ejaan dan sebutan yang sama tetapi berlainan maknanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.