Ahad, 13 Mac 2011

Situasi 22 (Rabu, 23/2/11)

 Sure Heboh vs Jom Heboh



Assalamualaikum dan salam sejahtera…
Situasi yang akan saya ceritakan hari ini adalah mengenai penggunaan perkataan ‘sure heboh’ oleh TV3 yang hangat diperkatakan pada tahun 2004. Isu ini saya perolehi ketika membaca satu keratan akhbar di perpustakaan. Saya tertarik dengan isu ini kerana perkataan tersebut merupakan salah satu faktor pencemaran bahasa.

Hal ini telah dibangkitkan oleh Ketua Bahagian Perkamusan DBP iaitu, Noresah Baharom pada Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Penyelarasan Pelaksanaan Bahasa Kebangsaan Sektor Swasta (Mesyuarat Jaksa) Bil 1/2005. Isu hangat ini juga telah menimbulkan keresahan pihak Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), selaku badan yang menggerakkan Mesyuarat Jaksa yang bertanggungjawab memartabatkan bahasa Melayu.
Kebimbangan DBP terhadap penggunaan perkataan yang menggabungkan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris nyata berasas kerana kecenderungan ruangan ini semakin berleluasa sehingga lahir beberapa perkataan sedemikian. Oleh itu, pihak DBP telah mengambil satu langkah untuk mengatasi masalah tersebut daripada terus berleluasa dengan menegur pihak terbabit secara profesional.

Menurut keratan akhbar yang saya baca itu, teguran berkenaan disambut Pengurus Kawal Selia TV3, Sistem Televisyen Malaysia (TV3), Laili Hanim Mahmood, bahawa ’sure heboh’ hanya penjenamaan dan bertujuan menarik perhatian serta mendapat sokongan khalayak untuk program stesen terbabit. Situasi tersebut jelas memberi gambaran bahawa bahagian penjenamaan sektor swasta kini dikuasai individu lemah penguasaan bahasa Melayu atau lulusan luar negara selain persoalan jati diri dan maruah bahasa tidak lagi menebal dalam diri.

Kini tidak ramai kakitangan sektor swasta menyedari hakikat kedudukan bahasa Melayu seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan Fasal 152. Namun begitu, kita patut berbangga kerana perkataan ’sure heboh’ yang digunakan oleh TV3 suatu ketika dahulu telah ditukar kepada perkataan bahasa Melayu iaitu ’jom heboh’. Hal ini bukan sahaja dapat membibitkan rasa sayang bahasa dalam kalangan masyarakat malah dapat mendaulatkan bahasa Melayu di peringkat antarabangsa.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.