Khamis, 17 Mac 2011

Situasi 35 (Jumaat, 11/3/11)

                        Kacang Kelisa @ Kacang Botol

Assalamualaikum..

Hari ini saya bersama empat orang rakan iaitu Linda, Laila, Alia dan Hanim pergi ke Proton City untuk bersiar-siar sambil menenangkan fikiran. Apabila tiba waktu tengah hari, kami singgah makan di salah sebuah kedai makan yang berhampiran. Selepas mengambil lauk yang diingini, saya memilih beberapa jenis ulaman yang terdapat di situ sebagai menu tambahan. Saya menyuruh seorang rakan yang berasal dari Pahang iaitu Alia untuk mengambilnya kerana tangan saya penuh dengan barang. Situasinya dapat dilihat seperti di bawah ini:

Saya    : Alia, tolong ambilkan kacang kelisa dengan timun. Tangan saya penuhla.
Alia     : Haaa...kacang kelisa? Apa tu? Tak pernah dengar pun...
Saya    : Kacang kelisa laa...tu yang sebelah kacang panjang.
Alia     : Ish...tu kacang botol laa..
Saya    : Saya panggil kacang kelisa. Bukan kacang botol.

Selepas itu, barulah mereka mengetahui bahawa kacang kelisa itu merupakan kacang botol. Bukan sahaja masyarakat dari negeri Pahang yang menggunakan kacang botol untuk kacang kelisa malah masyarakat dari negeri Kelantan, Terengganu dan beberapa negeri lain lagi turut menggunakan perkataan yang sama. Berdasarkan situasi di atas, jelaslah bahawa terdapat perbezaan bagi nama ulam yang digemari ramai itu dalam masyarakat kita.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.