Khamis, 17 Mac 2011

situasi 38 (Selasa, 15/3/11)

                             Pengajaran Makro

Assalamualaikum...

Hari ini saya menjalankan tugasan mikro dalam kumpulan bersama rakan-rakan. Kami membuat makro dalam kelas sahaja dan bukannya di sekolah. Perkara yang menarik minat saya ialah mengenai salah satu perkataan yang disebut oleh seorang rakan saya semasa tugasan membentuk kumpulan dijalankan. Situasinya adalah seperti berikut:

Rakan  : Baiklah pelajar-pelajar, sekarang saya nak kamu duduk dalam kumpulan. Bagi pelajar yang di hadapan ni, ”sila putar kerusi” ke arah rakan kamu di belakang.

Hal ini jelas menunjukkan bahawa ayat yang disebut oleh rakan saya itu salah. Perkataan putar tidak sesuai digunakan untuk situasi tersebut. Putar di sini bermaksud pusing berkali-kali. Oleh itu, perkataan yang sesuai digunakan ialah ”sila alihkan atau pusingkan kerusi kamu ke belakang.” 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.