Ahad, 13 Mac 2011

Situasi 23 ( Khamis, 24/2/11)

Segak: Lelaki @ Perempuan???


Assalamualaikum dan Salam Satu Malaysia!
Apa khabar rakan-rakan seperjuangan?? Semoga sihat sejahtera di samping insan-insan tersayang.
Hari ini saya ada suatu cerita yang agak menarik untuk dikongsi bersama anda semua. Situasi ini berlaku di kampus ketika saya bertemu seorang rakan sekolah lama iaitu Roslinda yang turut berasal dari Perlis. Oleh sebab sudah lama tidak berjumpa, kami bercerita panjang daripada satu gosip ke gosip yang lain tanpa menghiraukan orang sekeliling yang memandang. Hal ini mungkin disebabkan kami menggunakan dialek utara ketika berbual.
Salah satu topik yang menarik perhatian ialah mengenai penggunaan perkataan ’segak’. Topik ini juga dipersoalkan oleh  seorang rakan saya iaitu Hasmah yang turut berada di situ. Contoh situasi tersebut adalah seperti berikut:

     Saya: ’Segak’ tak bini si Hafiz tu?
     Linda: Segak la jugak! Padan la depa dua tu. Sama-sama tinggi.
     Hasmah: Segak tu bukan untuk lelaki ke??Kenapa gunakan untuk perempuan?

Setelah mendengar pertanyaan Hasmah itu, kami terus menerangkan kepadanya bahawa kebanyakan orang utara menggunakan perkataan ’segak’ untuk menggambarkan perempuan yang cantik dan lawa. Selain itu, terdapat juga orang utara yang menggunakan perkataan 'segak' untuk lelaki atau perempuan. Namun, bagi mereka, perkataan segak hanya digunakan untuk lelaki sahaja. Merujuk Kamus Dewan Edisi Keempat, perkataan segak bermaksud bergaya, kacak dan tampan.

Hal ini jelas menunjukkan bahawa penggunaan perkataan ’segak’ dalam dialek utara salah dari segi semantik dalam bahasa Melayu. Hal ini demikian kerana perkataan ’segak’ merujuk kepada perihal lelaki yang bergaya dan tampan bukannya merujuk kepada perempuan yang cantik.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.