Ahad, 13 Mac 2011

Situasi 25 (Sabtu, 26/2/11)

Kurangnya Kesedaran Sivik!!!


Assalamualaikum…….

Situasi saya pada hari ini adalah berkenaan dengan sikap segelintir mahasiswa dan mahasiswi Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) yang tiada kesedaran sivik dengan sesuka hati mereka membuang sampah di merata-rata tempat. Hal ini dapat dibuktikan melalui gambar yang telah saya ambil ketika melalui jalan tersebut. Ketika itu saya bersama beberapa orang rakan lain sedang menuju ke perhentian bas Kolej Ungku Omar (KUO) untuk pergi ke pekan. Kami melihat sendiri kelakuan dua orang pelajar yang membuang sampah di tempat berkenaan. Situasinya adalah seperti berikut:

Pelajar A: Eh, buang sini jela bekas air tu...
Pelajar B: Tak pe ke buang kat sini?
Pelajar A: Boleh jer. Tengok tu sampah penuh! Nanti adala orang yang datang kutipnye..
 
Situasi tersebut berlaku disebabkan adanya longgokan sampah yang sudah bertimbun di tepi jalan itu. Mungkin pelajar berkenaan menganggap tempat tersebut sebagai tempat membuang sampah atau memang sudah perangainya yang kurang kesedaran sivik. Berdasarkan percakapan pelajar A, jelas menunjukkan dia seorang pelajar yang tidak prihatin dan tidak mempunyai rasa tanggungjawab terhadap alam sekitar dan masyarakat sekeliling.

Sebagai graduan UPSI yang akan menjadi pendidik anak bangsa seharusnya mempunyai kesedaran sivik yang tinggi dalam diri mereka. Sikap membuang sampah di merata-rata tempat itu adalah tidak wajar dan merupakan suatu perbuatan yang tidak bermoral. Jika seseorang itu bermoral, mereka akan membuang sampah di dalam tong sampah yang disediakan dan mempunyai perasaan belas kasihan terhadap pekerja-pekerja yang terpaksa mengutip sampah yang bersepah di tepi-tepi jalan itu.

Oleh itu, saya berharap agar para mahasiswa dan mahasiswi UPSI mempunyai rasa tanggungjawab dalam hal seperti ini. Setiap perbuatan yang dilakukan seseorang itu akan mencerminkan peribadinya. Jadi, berusahalah untuk mengubah diri anda menjadi seorang insan yang bertanggungjawab terhadap perkara yang dilakukan supaya setiap perbuatan itu mendapat keberkatan dari Yang Maha Esa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.