Khamis, 17 Mac 2011

Situasi 37 (Ahad, 13/3/11)

                                 Bertih: Campak

Assalamualaikum....

Hari ini saya menghabiskan masa hujung minggu dengan membuat tugasan yang belum disiapkan. Pada waktu malam pula, saya bersama enam orang rakan berbincang mengenai tugasan kumpulan untuk subjek Semantik dan Pragmatik. Tajuk yang dipilih oleh kami adalah berkaitan dengan dialek Kedah yang terdapat dalam novel. Ketika sedang berbincang mengenai dialek Kedah tersebut, rakan-rakan yang lain juga ada berkongsi dialek masing-masing.

Salah satu perkataan yang menarik minat saya ialah perkataan ’bertih’ yang diambil daripada dialek Kelantan. Menurut rakan saya, ’bertih’ itu bermaksud ’demam campak besar’. Bagi saya, bertih itu bermaksud bertih jagung. Sebelum ini saya tidak pernah mengetahui bahawa orang Kelantan menggunakan perkataan bertih untuk penyakit ’demam campak besar’. Setelah saling berkongsi pengetahuan, barulah saya mengetahuinya dengan lebih mendalam.

Pertukaran idea seperti ini telah memberikan saya banyak pengetahuan baru mengenai dialek. Kini, saya sudah memahami makna bertih dalam dalam dialek Kelantan. Menurut kamus pula, perkataan bertih bermaksud padi yg digoreng (direndang) tanpa minyak dan dibuang kulitnya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.