Khamis, 17 Mac 2011

Situasi 34 (Khamis, 10/3/11)

                              Notis!


Assalamualaikum....

Hari ini saya akan mengulas sedikit mengenai gambar di atas. Semasa menunggu seorang rakan untuk pergi ke kuliah, saya terpandang satu notis yang baru dilekatkan pada dinding rumah sewa kami lalu membacanya. Saya mendapati terdapat sedikit kesalahan dalam notis tersebut iaitu percampuran bahasa Inggeris dalam ayat bahasa Melayu. Perkataan tersebut boleh dilihat menerusi gambar di atas iaitu ’burn’. Merujuk kamus bahasa Inggeris, perkataan ’burn’ bermaksud terbakar. Namun, perkataan ’burn’ dalam ayat di atas bermaksud hapuskan, lenyapkan atau tidak akan dikembalikan.

Hal ini berlaku mungkin disebabkan pihak berkenaan tidak dapat mencari perkataan dalam bahasa Melayu yang bersesuaian untuk menggantikan perkataan ’burn’. Penggunaan bahasa rojak dalam notis tersebut merupakan salah satu punca pencemaran bahasa. Kini, kita boleh melihat banyak faktor yang menyumbang kepada pencemaran bahasa dan salah satunya adalah melalui penulisan sama ada berbentuk formal atau tidak formal. Pencemaran bahasa ini bukan sahaja dapat melemahkan penggunaan bahasa Melayu dalam kalangan masyarakat di Malaysia malah dapat merendahkan taraf bahasa Melayu itu sendiri.

Oleh itu, sebagai rakyat yang prihatin dan bertanggungjawab terhadap bahasa kebangsaan kita, haruslah berganding bahu untuk menghapuskan penggunaan bahasa rojak dalam penulisan bahasa Melayu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.