Isnin, 14 Mac 2011

Situasi 26 (Selasa, 1/3/11)

                           Penggunaan Bahasa Slanga


Hari ini saya akan menceritakan satu situasi yang berkaitan dengan bahasa slanga. Bahasa slanga ini merupakan variasi bahasa yang digunakan oleh golongan remaja. Selain itu, bahasa ini juga dikenali sebagai bahasa kutu atau bahasa rocker.

Sudah banyak kali saya mendengar para remaja di sekeliling bercakap menggunakan bahasa slanga namun terdapat satu ayat yang menarik minat saya untuk dikongsi dengan anda semua. Contoh ayat tersebut adalah seperti di bawah ini:

Remaja 1: Bro...lu ‘kencing’ sama gua. Lu cakap nak kenalkan gua awek cun.
Remaja 2: Ala...lex arr brader…nanti I bawak laa...

Tahukah anda apa yang dimaksudkan dengan perkataan ‘kencing’ berdasarkan ayat di atas? Perkataan ‘kencing’ di situ bermaksud ‘tipu’. Pada mulanya saya juga tidak mengetahui maksud tersebut. Namun, setelah saya bertanya kepada seorang rakan saya semasa di sekolah menengah, barulah saya mendapat jawapannya. Saya juga selalu mendengar perkataan lex daripada anak-anak remaja di kampung. Perkataan lex ini merupakan singkatan perkataan relax yang diambil daripada perkataan bahasa Inggeris.

Bahasa slanga ini semakin berleluasa dalam kalangan masyarakat kita hari ini. Hal ini bukan sahaja dapat didengar secara langsung daripada rakan-rakan malah terdapat juga di dalam filem-filem Melayu seperti filem ‘Bohsia’, ‘Rempit’ dan ‘KL Drift’. Sebenarnya, bahasa ini tidak sesuai digunakan oleh anak-anak remaja kita kerana perkataannya yang kasar dan terdapat percampuran bahasa dalam setiap ayat yang dituturkan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.