Isnin, 14 Mac 2011

Situasi 29 (4/3/11)

                                 Kekeliruan dalam Notis!


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca sekalian

Situasi yang saya akan ceritakan hari ini adalah berdasarkan gambar notis di atas. Penggunaan ayat dalam notis tersebut jika dibaca sepintas lalu memang tidak perasan akan kesalahannya. Namun, jika dibaca dengan teliti kita akan mengetahui kesalahan yang terdapat di dalamnya. Antara kesalahan yang terdapat dalam kedua-dua notis tersebut adalah berkaitan penggunaan kata terbitan berawalan di- dan kata sendi nama di- iaitu dikawasan dan di rantai.

Berdasarkan contoh tersebut jelas menunjukkan bahawa penulis keliru dengan fungsi kata terbitan berawalan di- dan kata sendi nama di-. Hal ini demikian kerana penulis telah menukar fungsi perkataan tersebut yang dapat dilihat pada notis di atas. Kata sendi nama di- digunakan khusus di hadapan kata nama atau frasa nama yang menunjukkan tempat. Sepatutnya perkataan dikawasan itu ditulis terpisah daripada kata nama yang mengikutinya itu kerana ia menunjukkan tempat. Misalnya di kawasan.

Bagi perkataan di rantai yang terdapat dalam notis di atas salah disebabkan penulis telah memisahkan imbuhan awalan itu dengan kata nama rantai yang sepatutnya perlu digabungkan. Imbuhan ialah bentuk morfem yang tidak boleh hadir bersendirian dalam ayat, iaitu harus diimbuhkan pada bentuk yang lain yang merupakan kata dasar. Awalan di- selalunya wujud dalam kata kerja terbitan yang dikenali sebagai kata terbitan berawalan. Oleh itu, perkataan di rantai itu perlu ditulis dekat iaitu ’dirantai’ kerana ia telah menjadi kata kerja setelah diletakkan imbuhan di-.

Berdasarkan huraian di atas, jelaslah bahawa masih terdapat lagi segelintir masyarakat yang tidak tahu membezakan penggunaan kata terbitan berawalan di- dan kata sendi nama di- dalam penulisan mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.