Khamis, 17 Mac 2011

Situasi 40 (Khamis, 17/3/11)

                                   Apa itu Belanar???




Assalamualaikum...

Hari ini saya berasa sangat gembira kerana dapat menghabiskan masa bersama keluarga di kampung. Ketika sedang makan petang di rumah, jiran saya datang untuk bersembang. Jiran saya itu dikenali sebagai Mak Cik Jahara. Dia memang terkenal dengan keramahannya dalam bersembang. Tiba-tiba dia meminta kepada emak saya untuk mengambil buah mempelam di belakang rumah. Setibanya di belakang rumah, kami bersama-sama mengait buah mempelam untuknya. Setelah hampir 10 biji dikait, Mak Cik Jahara berkata sesuatu yang saya tidak memahaminya. Ayat yang diucapkannya adalah seperti berikut:

Mak Cik Jahara: Cukup la...dah ’belanar’ buah ni...

Lalu saya bertanya kepadanya maksud belanar itu. Kemudian dia memberitahu bahawa belanar itu bermaksud banyak. Sebenarnya perkataan belanar ini diambil daripada dialek ’Pattani’, Thailand. Hal ini demikian kerana latar belakang Mak Cik Jahara yang berasal dari Pattani. Dia tetap tidak dapat mengubah dialeknya walaupun sudah berada di Malaysia hampir 40 tahun. Selepas diterangkan oleh Mak Cik Jahara tentang maksud belanar itu, barulah saya mengetahuinya dengan lebih jelas. Kini saya sudah mengetahui pelbagai dialek menerusi pergaulan dengan pelbagai masyarakat sama ada di kampung atau di kolej.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.