Ahad, 13 Mac 2011

Situasi 24 (Jumaat, 25/2/11)

                                    Ucapan Hari Jadi!


Assalamualaikum semua……..
Semoga sihat dan bertambah ceria dengan kehidupan anda.
Hari ini genaplah umur saya 23 tahun. Masa berlalu begitu cepat sekali. Tidak sangka sama sekali bahawa diri ini sudah dewasa. Di kesempatan ini, saya berharap agar segala yang diimpikan selama ini akan menjadi kenyataan. Insyaallah.......

Saya berasa gembira setiap kali tibanya hari jadi kerana ramai rakan-rakan dan juga ahli keluarga terdekat yang mengucapkannya kepada saya. Terima kasih yang tidak terhingga kepada mereka yang telah mengucapkan selamat dan memberikan hadiah kepada saya semalam dan juga hari ini.

Perkara yang ingin dinyatakan di sini ialah berkaitan ucapan hari jadi yang diberikan oleh masyarakat kita hari ini. Saya perhatikan ucapan yang diberikan oleh rakan-rakan sama ada melalui lisan atau tulisan hampir kesemuanya dalam bahasa Inggeris iaitu Happy Birthday.  Namun pada ayat belakangnya ditulis dalam bahasa Melayu pula. Contohnya:
            Pengucap A: Happy Birthday! Moga panjang umur dan murah rezeki.

Hanya ada beberapa orang sahaja yang mengucapkannya dalam bahasa Melayu sepenuhnya. Situasi ini bukan sahaja berlaku kepada diri saya, malah saya percaya semua orang pernah melaluinya. Ucapan tersebut seperti sudah sebati dengan masyarakat Melayu sejak dahulu lagi. Masyarakat kita lebih suka menggunakan ucapan hari jadi dalam bahasa Inggeris. Hal ini jelas menunjukkan bahawa pengaruh bahasa asing itu cukup menebal dalam diri masyakakat kita hari ini sehingga dalam setiap pertuturan mereka pasti ada percampuran bahasa misalnya seperti situasi di atas.. Mereka tidak sedar bahawa perkara tersebut adalah salah satu daripada pencemaran bahasa. Tidak ada salahnya jika kita menggunakan bahasa Melayu sepenuhnya dalam ucapan hari jadi ini kerana sedikit sebanyak dapat mengangkat nilai bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara. Ingatlah wahai anak-anak Melayu sekalian bahawa tugas mendaulatkan bahasa Melayu adalah tanggungjawab kita semua! Bahasa Jiwa Bangsa!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.