Isnin, 14 Mac 2011

Situasi 27 (Rabu, 2/3/11)

                            Supit??

Assalamualaikum pembaca sekalian...
Semoga ceria-ceria selalu di samping blog anda.

Hari ini saya mendapat satu perkataan baru dalam dialek Kelantan iaitu ’supit’. Menurut masyarakat di negeri tersebut, ’supit’ bermaksud plastik. Pada mulanya saya tidak memahami apa yang diujarkan oleh rakan serumah yang berasal dari Kelantan itu. Namun, setelah diterangkan olehnya barulah saya memahami bahawa ‘supit’ itu ialah plastik. Saya beranggapan bahawa ‘supit’ itu ialah ‘sumpit’ yang diperbuat daripada buluh untuk menyumpit binatang seperti tupai, burung dan sebagainya. Situasi yang berlaku semasa rakan serumah menggunakan perkataan ‘supit’ adalah seperti berikut:

   Rakan serumah: Tolong ambil ‘supit’ jap. Nak buang sisa makanan ni.
   Saya: ’Supit’??? Apa tu??
   Rakan serumah: Lorh....’supit’ pun tak tahu ke? Plastik laa....
   Saya: Oo..yaka?? Saya memang tak pernah tahu pun sebelum ni.

Kini, baru saya tahu bahawa supit itu plastik. Sebelum ini saya memang tidak tahu perkataan supit yang dimaksudkan oleh orang Kelantan itu adalah plastik. Perkataan ini telah memberikan saya satu pengetahuan baru yang akan dikongsikan bersama anda semua dan rakan-rakan saya serta keluarga di Perlis. Saya percaya bahawa mereka juga tidak mengetahui akan maksud perkataan ’supit’ dalam dialek Kelantan itu. Mungkin mereka akan beranggapan seperti saya bahawa ’supit’ itu merupakan sumpit seperti mana Kamus Dewan yang turut menerangkan maksud supit sebagai sumpit.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.