Selasa, 15 Mac 2011

Situasi 31 ( Isnin, 7/3/11)

                       'To let vs Toilet'

Assalamualaikum….

Hari ini saya mengikut rakan saya pergi Pasaraya Billion untuk membeli sedikit barang keperluan harian. Semasa dalam perjalanan pulang, saya terpandang satu papan tanda yang telah membuatkan saya tiba-tiba teringat kisah lucu tentangnya. Papan tanda yang dimaksudkan saya itu ialah papan tanda to let yang bermaksud untuk disewa. Cerita yang berlaku di sebalik papan tanda ini berlaku ketika saya berada di sekolah menengah. Pada masa itu saya bersama rakan sekelas mengikuti lawatan sambil belajar di Pulau Pinang. Ketika sedang berjalan di deretan kedai yang menjual makanan, salah seorang rakan saya tiba-tiba datang mengajak saya untuk ke suatu tempat tanpa memberitahu akan hal sebenarnya. Melihat keadaannya yang tergesa-gesa itu, saya terus mengikut tanpa banyak soal. Apabila sampai di situ, didapati pintu bilik bangunan itu berkunci lalu rakan saya membebel dengan mengatakan:

Rakan: Ishh..ada tandas kunci. Kalau macam ni baik tak payah buat tandas!
Saya   : Mana ada tandas dekat sini. Hang ni pening ka?
Rakan: Tue yang papan tanda atas tu tulis toilet watpa?
Saya   :Laa...tu bukan toilet..to let la...untuk disewa. Tu la tak habaq awai nak pi mana. Tau ajak ja. Aku ingat nak bua tapa kat sini.
Rakan : Sory,..mana aku tau. Aku ingat dia tulis toilet.

Berdasarkan situasi di atas, jelas menunjukkan bahawa terdapat kekeliruan antara perkataan to let dan toilet. Situasi tersebut berlaku disebabkan papan tanda ’to let’ yang ditulis agak rapat sehingga mengelirukan orang ramai terutamanya masyarakat Melayu yang tidak faham bahasa Inggeris. Mereka akan beranggapan to let itu sebagai toilet kerana perkataan toilet itu sememangnya sudah sebati dalam kehidupan kita. Hal ini demikian kerana kebanyakan tandas yang ada di Malaysia ini sama ada di kawasan rehat atau di pusat membeli belah, pasti ditulisnya dalam bahasa Inggeris iaitu ’toilet’. Oleh itu, bagi mengelakkan kejadian seumpama ini berlaku lagi, tidak salah sekiranya pihak yang berkenaan menggunakan papan tanda to let dan toilet itu dalam bahasa Melayu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.