Isnin, 14 Mac 2011

Situasi 28 (Khamis, 3/3/11)

                        Situasi di kaunter ’Teko Emas’                     
                                 
Assalamualaikum kepada pembaca yang setia...
Semoga sihat sejahtera di samping rakan-rakan dan keluarga tercinta.

Siapa yang pernah menjamu selera di Restoran Teko Emas? Saya percaya hampir keseluruhan pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) pernah menjamu selera di restoran tersebut terutamanya bagi pelajar Pendidikan Bahasa Melayu. Bagi mereka yang tidak pernah mengunjungi restoran tersebut, bolehlah mula mengunjunginya kerana makanan di situ sedap-sedap belaka.

Perkara yang saya akan ceritakan di sini adalah mengenai penggunaan penjodoh bilangan yang salah oleh peniaga restoran tersebut. Situasi tersebut berlaku ketika saya membayar makanan di kaunter. Ayat-ayat yang diujarkan adalah seperti di bawah:

Peniaga: Nasi putih saja ke?
Saya: Tak lah..ada lauk ayam dengan sambal udang.
Peniaga: Owh..ayam seekor, udang tiga ekor (sambil membuka polistirena untuk mengira harga).
Saya: Bukan ayam seekor. Seketul laa..
Peniaga: Sama jela...

Selepas mendengar jawapan daripada peniaga itu, saya percaya bahawa dia tidak tahu menggunakan penjodoh bilangan yang sesuai bagi ayam goreng itu. Penjodoh bilangan yang sesuai bagi ayam goreng ialah ‘ketul’. Penggunaan penjodoh bilangan ‘seekor’ oleh peniaga itu salah kerana ‘seekor’ digunakan untuk ayam yang belum dipotong lagi. Walau apa pun taraf hidup seseorang itu, dia seharusnya tahu menggunakan penjodoh bilangan yang betul kerana perkara itu adalah asas dalam percakapan seharian kita. Hal ini bukan sahaja memberikan makna yang salah malah boleh mengelirukan bangsa lain yang baru belajar bahasa Melayu jika didengari oleh mereka. Oleh itu, kita seharusnya peka terhadap masalah ini dan berusaha untuk menanganinya dengan baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.