Ahad, 20 Februari 2011

Situasi 17 (Selasa, 15/2/2011)

                             Kesalahan Dalam Ucapan Radio!
                                      
                                        
                                             Assalamualaikum....
            Apa khabar semua umat muslimimin dan rakan-rakan seperjuangan??
                             Adakah masih setia dengan blog???

Hari ini merupakan hari cuti sempena 'Maulidur Rasul'. Di sini saya ingin mengucapkan "Selamat Menyambut Maulidur Rasul" (1432/2011). Semoga kita mengasihi dan dikasihi junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W dan mendapat keredhaan daripada Allah S.W.T.

Perkara yang ingin diceritakan di sini bukanlah mengenai Maulidur Rasul tetapi mengenai kesalahan penggunaan tatabahasa dalam pengucapan. Kesalahan ini saya dengar melalui radio. Oleh sebab hari ini cuti sempena Maulidur Rasul, ramai rakyat Malaysia dari serata negeri yang menghantar ucapan dan menelefon stesen radio untuk memberi ucapan 'Maulidur Rasul' kepada rakan-rakan dan sanak saudara.

Saya dapati salah seorang daripada pemanggil itu telah memberi ucapan dengan berkata seperti berikut:
"Selamat Menyambut Maulidur Rasul kepada rakan-rakan dan..........................Semoga kita sentiasa berselawat ke atasnya. Dari Nurul Najwa

Kesalahan yang terdapat dalam ucapan di atas ialah pada kata sendi nama 'dari'. Merujuk Tatabahasa Dewan Edisi Ketiga, kata sendi nama 'dari' digunakan di hadapan kata nama atau frasa nama yang menyatakan arah, tempat atau waktu. Ciri ini membezakannya daripada kata sendi nama 'daripada' yang hanya digunakan di hadapan kata nama atau frasa nama yang menyatakan punca bagi manusia, haiwan atau benda, asal kejadian dan sumber, atau unsur perbandingan atau perbezaan.

Kesimpulannya, perkataan 'dari' tidak boleh diikuti dengan kata nama yang merujuk kepada manusia. Kesalahan ini sering berlaku dalam masyarakat sekeliling kita. Oleh itu, sebagai rakyat yang cintakan bahasa Melayu, kita haruslah lebih berhati-hati dalam mengujarkan sesuatu perkataan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.