Ahad, 20 Februari 2011

Situasi 18 (Khamis, 17/2/2011)

                                              Pembentangan


                                                Assalamualaikum..........
                                        Semoga anda semua sihat sejahtera......

Hari ini kelas pengayaan diri bermula pukul 8.30 pagi. Apabila kami sampai di kelas, beberapa orang pelajar sedang membentang tugasan mereka. Hal ini demikian kerana kami terlewat masuk lebih kurang 10 minit.

Sewaktu melangkah masuk saya terdengar salah seorang daripada pelajar yang membentang itu menyebut perkataan "dari masa ke semasa". Ayat yang disebut itu jelas sekali salah dari aspek tatabahasa. Walaupun pelajar tersebut bukan pelajar Pendidikan Bahasa Melayu, dia seharusnya menggunakan ayat yang betul ketika membentang di hadapan kelas. Perkara ini boleh menjadi ikutan bagi pelajar lain jika tidak diambil perhatian.

Merujuk Tatabahasa Dewan Edisi Ketiga, binaan frasa sendi nama yang mengandungi frasa nama dengan bentuk se- mempunyai peraturan tertentu. Binaan yang menggunakan kata sendi nama dari dan ke tidak membenarkan pengguguran bentuk se- secara berasingan. Sekiranya pengguguran se- dilakukan pada satu bahagian frasa sendi nama, maka pengguguran bentuk yang sama hendaklah dilakukan juga pada frasa nama yang kedua untuk keseimbangan.

                    Contohnya:1) dari semasa ke semasa
                                     2) dari masa ke masa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.