Rabu, 23 Februari 2011

Situasi 19, (Sabtu, 19/2/2011)

Kejadian di Kedai Makan

Assalamualaikum semua................
Semoga ceria-ceria selalu.......

Perkara yang ingin dikongsikan di sini ialah mengenai situasi di sebuah kedai makan. Hari ini sepupu saya dari Pulau Pinang datang ke Tanjong Malim untuk melawat saya di Bahtera Arked. Setibanya di sini, dia terus mengajak saya keluar makan. Kami memilih kedai makan di kawasan Tanjong Malim juga kerana hari sudah malam. Apabila sampai di kedai makan tersebut, kami terus memesan makanan yang dipilih.

Apa yang saya ingin ceritakan ialah mengenai sikap beberapa orang pekerja di situ yang tidak mesra dengan pelanggan. Saya perhatikan mereka langsung tidak senyum pada pelanggan yang datang. Cara percakapan juga agak kasar. Hal ini demikian kerana saya ada terdengar salah seorang daripada mereka merungut tentang karenah pelanggan. Ayat yang diujarkannya ialah:

    Pekerja 1: Nak oder pun lambat!!.Ingat kite ni xde keje lain ke??...menyampah betul!!
    (sambil menghempaskan buku menu di atas kaunter).

Saya bersama sepupu dan beberapa pelanggan yang lain terkejut dengan sikap pekerja itu yang bercakap dengan nada yang agak kuat. Sikapnya yang boleh dikatakan kurang sopan itu telah membuatkan kami tidak berselera untuk makan. Saya berasa kecewa kerana tiada seorang pun daripada rakan-rakan sekerjanya yang menegur sikapnya. Mungkin dia anak tauke kedai itu agaknya!

Selepas membayar makanan, kami terus pulang ke rumah. Dalam perjalan pulang, saya asyik terfikir tentang kejadian tersebut. Bagi saya, seorang pekerja di kedai makan seharusnya menghormati dan menjaga hati pelanggan mereka supaya kedai tersebut sentiasa laris. Jika tidak pandai menjaga hati pelanggan, tidak ada sesiapa yang akan pergi atau makan di kedai tersebut.

Hal ini bukan sahaja dapat menjejaskan nama baik kedai malah akan merugikan kedai itu kerana tiada pelanggan. Saya berharap semoga pekerja berkenaan dapat mengubah sikap kurang sopan itu ke arah sikap yang lebih positif. Ingat...Tanpa pelanggan, rugilah kedai anda!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.