Ahad, 20 Februari 2011

Situsi 16 (Isnin, 14/2/2011)

                      Kekeliruan Antara Huruf 'm' dan 'n'.......



                                   Assalamualaikum dan salam sejahtera...
                                 Bagaimana keadaan rakan-rakan semua??
                    Semoga sihat dan masih setia dengan blog Sosiolinguistik ini...

Hari ini saya ingin berkongsi cerita tentang sehelai risalah. Risalah ini saya temui di dalam peti surat rumah sewa saya di Bahtera Arked semasa pulang dari kuliah. Perkara yang ingin dihuraikan di sini ialah mengenai kesalahan ejaan perkataan yang bergaris iaitu 'tampa' (tanpa) dan 'unur' (umur).

Bagi saya, hal ini terjadi disebabkan oleh kekeliruan seseorang penutur terhadap sebutan huruf 'm' dan 'n'. Selalunya mereka tidak dapat membezakan antara  huruf 'm' dan huruf 'n' dalam menulis atau membaca sesuatu ayat yang melibatkan kedua-dua huruf itu kerana bunyi sebutannya yang hampir sama. Oleh sebab mereka tidak dapat membezakan huruf-huruf tersebut, secara tidak langsung mereka akan membuat kesilapan apabila menulis. Hasilnya seperti risalah di atas. Perkataan yang sepatutnya ditulis dengan huruf 'm' digantikan dengan huruf 'n' manakala perkataan yang sepatutnya ditulis dengan huruf 'n' pula digantikan dengan huruf 'm'.

Selain itu, ada juga kesilapan ini yang berpunca daripada kekeliruan aspek percakapan. Hal ini demikian kerana perkataan 'tanpa' yang disebut sebagai 'tampa'. Bagi mereka yang tidak peka terhadap hal ini akan melakukan kesilapan dalam menulis. Contohnya, mereka akan menulis perkataan 'tanpa' seperti yang disebut iaitu 'tampa'. Walaupun perkataan 'tampa' betul dari segi sebutan namun jika dilihat dari aspek tatabahasa perkataan 'tampa' adalah salah.

Kesilapan kecil seperti ini haruslah dielakkan kerana dapat menjejaskan imej bahasa Melayu sekaligus dapat menjejaskan imej negara jika tidak dibendung dari sekarang. Oleh itu, pihak yang berkenaan seharusnya lebih peka terhadap kes ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.