Jumaat, 18 Februari 2011

Situasi 15 (Ahad, 13/2/11)

Kejadian di Pasar: Penggunaan Penjodoh Bilangan yang Salah!


Hari Sabtu merupakan hari yang ditunggu-tunggu oleh mereka yang tiada kuliah. Oleh sebab hari ini hari minggu, saya dan Siti Fairus merancang untuk memasak di rumah. Kami bangun awal pagi untuk pergi membeli sayur, ikan, ayam dan lain-lain lagi di pasar pagi Tanjong Malim. Setelah membeli sayur dan ikan, kami menuju pula ke tempat menjual ayam di bahagian hujung pasar tersebut.

Ketika sedang khusyuk melihat penjual itu memotong ayam yang dipesan oleh kami, datanglah seorang pak cik yang berumur dalam lingkungan 40-an sambil berkata kepada penjual itu :
                    " Adik, bagi pak cik ayam 5 keping."

Kami yang berada di sebelah terus memandang pak cik tersebut kerana terkejut dengan tutur katanya itu. Saya berasa hairan kerana dalam zaman moden ini masih ada lagi masyarakat yang tidak tahu menggunakan penjodoh bilangan dengan betul. Sebelum ini saya tidak pernah lagi mendengar orang menggunakan perkataan 'keping' untuk membeli ayam di pasar. Inilah kali pertama saya mendengarnya.

Penggunaan penjodoh bilangan 'keping' untuk ayam adalah salah sama sekali. Penjodoh bilangan 'keping' lebih sesuai digunakan untuk kertas, papan dan roti. Bagi penjodoh bilangan yang sesuai digunakan untuk ayam adalah 'ketul' atau 'ekor'. 

Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, 'keping' bermaksud pipih dan nipis atau penjodoh bilangan bagi sesuatu yang pipih dan nipis seperti kad, kertas, papan serta sebagainya. Ketul pula bermaksud penjodoh bilangan untuk benda yang berbuku-buku manakala ekor bermaksud penjodoh bilangan untuk binatang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.