Khamis, 17 Februari 2011

Situasi 13 (Jumaat, 11/2/11)

Satu Perkataan Pada Sebuah Kotak 


Semester ini agak sibuk bagi saya dan rakan-rakan sekuliah kerana banyak tugasan yang perlu dibuat berbanding semester lepas. Namun, saya berasa sedikit lega kerana tidak ada kuliah pada setiap hari Jumaat. Hari ini saya menghabiskan masa dengan mengemas rumah pada waktu pagi. Sewaktu mengemas di ruang tamu, saya terpandang pada sebuah kotak yang tertera di bahagian hadapannya perkataan 'Biskut Coklat Berkerim'.

Saya agak terkejut kerana sebuah syarikat pengeluaran makanan ringan di Malaysia boleh membuat kesilapan seperti ini. Sepatutnya sebagai rakyat Malaysia yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan lebih peka terhadap penggunaan bahasa ini terutamanya dalam pengeluaran barang-barang buatan tempatan. Jika barangan ini dieksport ke luar negara sudah pasti dapat menjejaskan imej dan kedudukan bahasa Melayu. 

Penggunaan perkataan 'kerim' adalah salah dari aspek tatabahasa kerana perkataan yang sebenar ialah 'krim' yang bermaksud cecair pekat atau bahan yang agak kental yang berlemak dan berwarna kekuning-kuningan. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, 'krim' dapat ditakrifkan sebagai cecair pekat yang berwarna kuning keputih-putihan yang timbul di atas permukaan susu dan dijadikan sebagai makanan. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.