Khamis, 17 Februari 2011

Situasi 11 (Isnin, 7/2/11)

Kampung 


Setelah puas bercuti di kampung, kini tibalah masa untuk meneruskan perjuangan sebagai siswazah Universiti Pendidikan Sultan Idris. Hari ini bermula kelas pertama selepas cuti Tahun Baru Cina. Saya rasa belum terlambat untuk mengucapkan 'Selamat Tahun Baru Cina' kepada rakan-rakan dan seluruh kaum Cina yang menyambut perayaan ini. Semoga perayaan tahun ini lebih bermakna buat kalian.

Sepanjang perjalanan ke kuliah, saya dapati semua pelajar kelihatan ceria dan bersemangat. Selain itu, mereka juga sibuk bercerita mengenai percutian masing-masing termasuklah saya dan rakan-rakan. Perkara yang ingin dikongsikan di sini ialah mengenai percakapan salah seorang rakan saya berkaitan perkataan 'kampung' yang disebut olehnya sebagai 'kapong'. Pada mulanya saya tidak perasan rakan saya menyebut perkataan 'kapong', namun selepas berulang kali diujarkan olehnya barulah saya menyedari akan hal tersebut.

Merujuk situasi di atas, jelas menunjukkan bahawa dialek Terengganu bukan sahaja terdapat penambahan huruf malah terdapat juga pengguguran huruf dalam sesuatu perkataan.

   1. Contoh perkataan yang berlaku proses penambahan huruf: 'makang' (makan)
   2. Contoh perkataan yang berlaku proses pengguguran huruf  'kapong' (kampung)                                    
Contoh 1 menunjukkan pertambahan huruf 'g' untuk perkataan 'makan' manakala contoh 2 pula menunjukkan pengguguran huruf 'm' untuk perkataan 'kampung'.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.